اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

0
مقالات

-ارزدیجیتال(CRYPTOCURRENCY):کریپتوکارنسی،ارزرمزنگاری شده،رمزارز یا ارز رمز پایه است. ارز دیجیتال به ارزهای مجازی گویند که مستقل از سیستم بانکی و دولت هر کشوری اداره می‌شوند. که برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت رمزنگاری‌شده‌ و تنها در بستر اینترنت و دنیای دیجیتال قابل‌استفاده هستند.

 

-آلت کوین (ALTCOIN):

 اصلاح آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال اختراع‌شده بعد از بیت کوین گفته می‌شود.ازدو بخش alt و coin تشکیل شده است که به معنای کوین یا سکه جایگزین است اصلاح آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال اختراع‌شده بعد از بیت کوین گفته می‌شود.

 

-بیت (BIT):

بیت یک واحد مشترک و یکی از زیر واحدهای بیت کوین است یک میلیون بیت، برابر با یک بیت کوین است.

 

-ساتوشی (SATOSHI):

یکی از پایه‌ای‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. ساتوشی نام خالق بیت کوین، یعنی اولین ارز دیجیتال در جهان است. امروزه به کوچک‌ترین واحد بیت کوین یک ساتوشی میگویند. درواقع یک واحد ساتوشی 0.00000001 بیت کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیون بیت کوین است.

 

-توکن (TOKEN):

توکن در بستر بلاک چین موجود کوین‌ها به‌خصوص اتریوم توسعه‌یافته و به‌کاربرده می‌شوند. برای مثال توکن‌های ایجادشده در بستر بلاک چین اتریومERC-20 نام دارند. برخلاف کوین ها که بلاکچین اختصاصی خود را دارند همچنین از کوین ها برای خرید و فروش کالاها استفاده میشود

 

-بلاک چین (BLOCKCAHIN):

بلاکچین از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BLOCK و CHAIN به وجود آمده است. در هر بلوک اطلاعات جداگانه‌ای ثبت شده و به زنجیره بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با رمزنگاری انجام‌شده، امکان هک و دست‌کاری اطلاعات آن وجود ندارد. اطلاعات بلاک‌چین با تمام کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود.

-هش (HASH):

هش یک تابع ریاضی است. توابع ریاضی ورودی‌هایی را دریافت کرده و با انجام یکسری تغییرات  آن‌ها را به خروجی‌های مجزا تبدیل می‌کنند. از تابع هش در محاسبات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هش اعداد و حروف مختلف را به‌صورت داده‌های ورودی دریافت کرده و آن‌ها را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند. با رمزنگاری اطلاعات توسط هش، امنیت اطلاعات بالا رفته و از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود.

 

-ترس از دست دادن (FOMO):

مخفف عبارت Fear Of Missing Out   و به معنای ترس از دست دادن است fomo مختص ارزهای دیجیتال نیست و به‌طورکلی به کسی گفته می‌شود که با ترس از دست دادن فرصت‌‌های احتمالی، اقدامات هیجان‌زده و احساسی انجام می‌دهد.

 

-خرسی (BEAR):

  Bearبه شرایط نزولی بازار اشاره دارد واغلب در خصوص تحلیل بازارصادق می باشد زمانی که بازار سیر نزولی و رو به پایین را تجربه می‌کند، سرمایه‌گذاران بازار به شرایط بازار اعتماد نداشته و از اصطلاح BEAR استفاده می‌کنند.

 

-گاوی (BULL):

این اصطلاح در مقابل مورد قبلی یعنی BEAR قرار داردBULL به شرایط صعودی و رو به بالای بازار اشاره دارد. فعالان بازار زمانی از این اصطلاح استفاده می‌کنند که به افزایش قیمت رمزارزها و بهبود وضعیت بازار امیدوار هستند

 

-وال (WHALE):

و به معنای نهنگ است. در بازار رمزارزها WHALE به سرمایه‌گذارانی (افراد یا سازمان ها ) گفته می شود که مقادیر بسیار زیادی ‌از یک رمز ارز خاص را در اختیار دارند. این افراد به‌اندازه‌ای رمز ارز در اختیار دارند که با خرید وفروش آن‌ها، بر وضعیت بازار و قیمت رمز ارز تاثیرمی گذارند.

 

-ترس وحشت از افت قیمت (FUD):

FUD مخفف عبارت FEAR UNCERTAINTY AND DOUBT   وبه معنای ترس، عدم قطعیت و تردید است. از FUD زمانی استفاده می‌شود که درباره یک ارز دیجیتال اخبار یا اطلاعات منفی منتشرشود و باعث ترس و نگرانی کاربران ارزهای دیجیتال ‌شود.

 

-اوج قیمت (ATH):

اوج قیمت، به معنای افزایش قیمت و ارزش یکی از رمزارزها در تمام دوران است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ارزش یکی از ارزهای دیجیتال به رکورد جدیدی در تاریخ رسیده باشد.

 

-بالای خط (ATL):

کوتاه شده عبارت ALL TIME LOW  ومخالف کلمه ATH است. از این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که ارزش ارز دیجیتال به کمترین میزان در طول تاریخ رسیده باشد.

 

-پامپ و دامپ (Pump and Dump):

به حالت افزایش ارزش سهام پامپ گفته می‌شود. با افزایش عرضه ارزش سهام به‌شدت افت کرده و افرادی که آن را خریده باشند ضرر می‌کنند. به حالت کاهش ارزش سهام نیز دامپ گفته می‌شود. به دلیل نوپا بودن بازار ارزهای دیجیتال، امکان پامپ و دامپ حتی با یک توییت توسط افراد مشهور وجود دارد

 

-استخراج (MINING):

فرایندی که طی آن تائید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و بر اساس حل مسائل ریاضی رمزنگاری‌شده انجام می‌شود، ماینیگ گفته می‌شود. درنهایت و پس از تائید صحت تراکنش‌، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.به افرادی که به‌صورت داوطلبانه کامپیوتر و دستگاه‌های استخراج خود را برای انجام محاسبات ریاضی، در اختیار شبکه قرار می‌دهند، ماینر یا استخراج‌کننده گفته می‌شود. این افراد سبب حفظ امنیت شبکه و تولید غیرمتمرکز واحدهای جدید بیت شده و در عوض پاداش دریافت می‌کنند.

 

-هودل (HODL):

هودل اولین بار در مورد بیت کوین بکار برده شد اما امروزه به نگه‌داشتن و نفروختن ارزهای دیجیتال در شرایط نوسانات بازار تأکید دارد. به این معنا که بدون توجه به شرایط بازار و ارزش رمز ارز، ارز دیجیتال را برای طولانی‌مدت حفظ کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

NFT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست