آلت کوین چیست؟

0
مقالات
آلت کوین چیست؟ بهترین آلت کوین Altcoin

آلت کوین چیست؟

آلت کوین ها که مخفف کوین های جایگزین است، ارزهای دیجیتالی هستند که به عنوان جایگزینی برای بیت کوین ظاهر شدند. در حالی که بیت کوین همچنان شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده است، آلت کوین ها به دلیل ویژگی ها و عملکردهای منحصر به فرد خود محبوبیت زیادی کسب کرده اند. در این مقاله، انواع مختلف آلتکوین‌ ها و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم و درک جامعی از چشم‌انداز ارزهای دیجیتال به شما ارائه می‌دهیم.

تعریف دقیق ارز دیجیتال آلت کوین

کلمه Altcoin  از ترکیب دو واژه Alternate به معنی جایگزینی و Coin  به معنای سکه، به دست آمده است. این کلمه را به تمام ارزهای دیجیتالی نسبت می‌دهند که پس از بیت‌کوین، در واقع به دنبال بیت‌کوین، وارد بازار شدند. به بیان ساده‌تر، آلت کوین هر رمزارزی به جز بیت‌کوین است.

هدف آلت کوین ها رفع محدودیت های خاص بیت کوین یا کشف احتمالات جدید در اکوسیستم بلاک چین است. هر آلتکوین دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

چرا رمز ارزهای آلت کوین به وجود آمدند؟

آلت کوین ها به عنوان جایگزینی برای بیت کوین، به وجود آمدند. بیت کوین اولین و شناخته شده ترین ارز دیجیتالی بود که در سال 2009 توسط یک فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. همانطور که بیت کوین محبوبیت پیدا کرد، توسعه دهندگان و علاقه مندان، رمز ارزهای پایه خود با ویژگی ها و عملکردهای مختلف ایجاد کردند.

این سکه‌های جایگزین یا آلت‌کوین‌ ها برای رفع محدودیت‌های درک شده یا ارائه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در بیت‌کوین یافت نمی‌شوند ایجاد شده‌اند. هدف برخی آلتکوین ها بهبود فناوری بیت کوین است، در حالی که برخی دیگر بر موارد استفاده خاص یا بازارهای خاص تمرکز دارند. به طور کلی، آلت کوین ها گزینه های متنوعی را برای کاربران و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال فراهم کرده اند.

روش ساخت Altcoin

هر فرد یا کمپانی که قصد ساخت یک آلت کوین را دارد، ابتدا کدهای بلاک‌چین بیت‌کوین و یا آلت کوین های قبل از خودش را دریافت و آن را فورک کند. به این معنا که انشعاب جدیدی با خصوصیات متفاوت، در سیستم بلاک‌چین به وجود آورد. در نتیجه دو نسخه متفاوت از بلاک‌چین به دست می‌آید که هر کدام تاریخچه مخصوص خود را ارائه می‌کنند. وجه تمایز آلت کوین ها در همین مرحله مشخص می‌شود. وقتی که برنامه‌نویسان، کدها را طوری تغییر می‌دهند که شکل بهتر (از دیدگاه خودشان) و متفاوت‌تری از پروژه قبلی خلق شود.

 

برای ایجاد یک ارز دیجیتال آلت کوین، باید درک بالایی از برنامه نویسی و فناوری بلاک چین داشته باشید. در اینجا مراحل کلی برای ایجاد یک آلت کوین آورده شده است:

1. هدف را تعریف کنید: کاربرد یا هدف خاصی را برای آلتکوین خود تعیین کنید. این می تواند هر چیزی از جمله یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز تا یک ارز دیجیتال متمرکز بر حریم خصوصی باشد.

2. یک مکانیسم قراردادی انتخاب کنید: در مورد مکانیسم قراردادی آلتکوین که می تواند مانند بیت کوین اثبات کار، اثبات سهام، اثبات سهام واگذار شده و یا هر الگوریتم اجماع دیگری باشد، تصمیم بگیرید.

3. بلاک چین را طراحی کنید: یک زیرساخت مناسب در بلاک چین برای آلتکوین خود ایجاد کنید. این زیر ساخت می تواند شامل طراحی ساختار داده، فرمت تراکنش و هر ویژگی اضافی دیگری باشد.

4. کدهای خود را توسعه دهید: کدی را برای رمز ارز آلت کوین خود بنویسید. می توانید از زبان های برنامه نویسی مانند C++، Python یا Solidity (برای آلت کوین های مبتنی بر اتریوم) برای عملکردهای اصلی مانند اعتبارسنجی تراکنش، ایجاد بلوک و ارتباطات شبکه. استفاده کنید.

5. تست و خطایابی: کد آلتکوین خود را آزمایش کنید تا از عملکرد صحیح و ایمن آن مطمئن شوید. این تست شامل بررسی آسیب‌پذیری‌های احتمالی و رفع هر گونه باگ یا مشکلی است که ایجاد می‌شود.

6. راه اندازی شبکه: هنگامی که از ثبات و امنیت آلتکوین خود مطمئن شدید، می توانید شبکه ای را راه اندازی نمایید و سپس آن را در دسترس دیگران قرار دهید تا از آن استفاده کنند.

7. تبلیغ و پشتیبانی: آلت کوین (Altcoin) خود را برای به دست آوردن پذیرش و حمایت از جامعه ارزهای دیجیتال به بازار هدف عرضه کنید. برای حفظ یکپارچگی شبکه و رسیدگی به مشکلاتی، پشتیبانی و به روز رسانی های مداوم ارائه دهید.

توجه به این نکته مهم است که ایجاد یک ارز دیجیتال آلت کوین موفق به تخصص فنی، زمان و منابع زیادی نیاز دارد. توصیه می شود قبل از تلاش برای ایجاد آلت کوین خود، درک قوی از فناوری بلاک چین و برنامه نویسی داشته باشید.

بازاریابی آلت کوین (Altcoin) 

ارزش هر آلت کوین به فرآیند خودگردانی آن است. افرادی که به عنوان کاربر، جذب این سیستم جدید می‌شوند ارزش آن را تعیین می‌کنند. شخص سازنده باید افراد را متقاعد کند که برای ماینینگ و فعالیت در این شبکه اقدام کنند.

خالق آلت کوین، باید برای کاربران ایجاد اعتماد کند. طوری که آنها این کوین جدید را به عنوان یک ارز پشتیبانی شده بشناسند. همچنین به خاطر علاقه زیاد افراد به خرید و فروش در این بازار، باید فرایندهای خرید و فروش آن را هموار کرد تا کاربران مشکلی با آن نداشته باشند.

و در پایان یکی از مهم ترین نکات قابل توجه در تولید آلت کوین (Altcoin) منحصر به فرد، داشتن نام، لوگو و نمادی جذاب است. این سه مورد قرار است چهره آلت کوین در برابر میلیون‌ها کاربر و تریدر باشند.

انواع آلتکوین

آلت کوین ها را می توان بر اساس معیارهای مختلف به چند دسته تقسیم کرد. یکی از راه های رایج برای طبقه بندی آنها، مکانیسم قراردادی آن ها است. برخی آلتکوین ها مانند بیت کوین، از اثبات کار (PoW) به عنوان مکانیسم قراردادی خود استفاده می کنند. نمونه های دیگری از آلت کوین های PoW شامل لایت کوین و دوج کوین است. سایر رمز ارزهای آلت کوین از اثبات سهام (PoS) به عنوان مکانیسم مورد توافق خود استفاده می کنند، مانند اتریوم و کاردانو. آلت کوین‌ هایی نیز وجود دارند که از مکانیسم‌های قراردادی دیگری مانند اثبات سهام (DPoS)، اثبات اعتبار (PoA) و اثبات فضا (PoSpace) استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های دسته‌بندی آلت‌کوین‌ها بر اساس هدف یا عملکرد آنهاست. هدف برخی آلتکوین ها بهبود محدودیت های بیت کوین مانند مقیاس پذیری یا حفظ حریم خصوصی است. نمونه‌هایی از این آلت‌کوین‌ها عبارتند از بیت‌کوین کش، که با هدف افزایش اندازه بلوک برای تراکنش‌های سریع‌تر، و Monero، که بر حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تمرکز دارد. همچنین آلتکوین هایی مانند Ripple برای پرداخت های بین المللی یا Chainlink برای خدمات غیرمتمرکز اوراکل وجود دارند که به صنایع خاصی خدمات می دهند.

توجه به این نکته ضروری است که بازار آلتکوین ها دائماً در حال تحول است و امروزه انواع آلت کوین با ویژگی ها و موارد استفاده منحصر به فردی ایجاد می شوند.

آلت کوین ها پس از جدایی از بیت کوین، روز به روز افزایش یافتند، تا جایی که می توان آنها را در چهار دسته اصلی زیر طبقه بندی کرد:

  • آلت کوین بر پایه ماینینگ (Mining-Basad Altcoins)
  • آلت کوین با ثبات (Stablecoin)
  • توکن‌های اوراق بهادار (Security tokens)
  • توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

آلت کوین بر پایه ماینینگ (Mining-Basad Altcoins)

این نوع آلت کوین ها شباهت بیشتری به بیت‌کوین دارد و باید آن ها را استخراج کرد. برای این کار، افراد زیادی با پذیرش مسئولیت استخراج آن در ازای دریافت پاداش (که همان واحدهای آلت کوین می‌باشد) شروع به کار می‌کنند. استخراج هر رمزارز بسته به الگوریتم استخراج و سیستم بلاک چین آن، متفاوت است و تجهیزات متفاوتی نیز می‌طلبد. رمزارز اتریوم جزو این گروه به شمار می‌رود.

 

آلت کوین با ثبات (Stablecoin)

آلت کوین با ثبات یا استیبل کوین با هدف کاهش نوسانات بازار پا به بلاک‌چین گذاشته‌اند. بدین منظور باید با سایر ارزها و ارزش‌های موجود در بازار سنتی، پشتیبانی شوند، مثل دلار، یورو و طلا. تتر که همواره قیمت آن با دلار یکسان پیش می رود یکی از معروف ترین آلت کوین های با ثبات محسوب می شود.

ارز دیجیتال آلت کوین، روش های ساخت آلتکوین و بهترین رمز ارز آلت کوین چیست؟

 

توکن‌های اوراق بهادار (Security tokens)

 

توکن های اوراق بهادار یا امنیتی نوعی دارایی دیجیتال هستند که نشان دهنده مالکیت یا سرمایه گذاری در یک دارایی واقعی مانند سهام، اوراق قرضه یا املاک و مستغلات می باشند. این توکن ها بر روی پلتفرم های بلاک چین صادر و معامله می شوند و راه کارآمدتر و شفاف تری را برای انتقال مالکیت و مدیریت سرمایه گذاری ها ارائه می دهند.

توکن های امنیتی مشمول الزامات نظارتی هستند و به سرمایه گذاران حقوق و حمایت های خاصی شبیه به اوراق بهادار سنتی ارائه می دهند. آنها برای ایجاد پلی بین بازارهای مالی سنتی و دنیای ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. این توکن‌ها معمولاً به صورت ICO عرضه می‌شوند. سیستم پرداخت و سوددهی آنها نیز به بازار سهام سنتی شبیه است.

 

توکن‌های ابزاری (Utility tokens)

توکن های ابزاری یا سودمند نوعی دارایی دیجیتال هستند که برای دسترسی یا خرید یک محصول یا خدمات خاص در یک پلت فرم یا اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین استفاده می شوند. این توکن ها معمولا توسط شرکت ها یا سازمان ها به عنوان راهی برای جمع آوری سرمایه برای پروژه های خود ایجاد و توزیع می شوند. توکن‌های ابزاری می‌توانند عملکردهای مختلفی مانند دادن دسترسی به برخی ویژگی‌ها، خدمات یا محتوا یا به‌ عنوان شکلی از امتیازات وفاداری در یک پلتفرم، داشته باشند. آنها با توکن های امنیتی متفاوت هستند، زیرا نشان دهنده مالکیت یا سرمایه گذاری در یک دارایی در دنیای واقعی نیستند. گرام کوین از جمله توکن های ابزاری محسوب می شود.

مزایای آلت کوین ها

 

1. اصلاح نقص های بیت کوین

در ابتدای مقاله اشاره شد که آلت کوین ها با هدف تغییر سیستم بیت کوین و ارتقا سیستم ارزهای دیجیتال به شکل بهتر و مفیدتر ایجاد شده اند. لذا یکی از مهم ترین مزایای رمز ارزهای آلت کوین اصلاح نواقص بیت کوین می باشد.

2. رقابت سازی

ایجاد فضای رقابتی و به دنبال آن پیشرفت تکنولوژی ارزهای دیجیتال و معرفی نمونه های جدیدتر بهینه شده یکی دیگر از مزایای آلت کوین (Altcoin) محسوب می شود.

3.تراکنش با کارمزد پایین‌تر

استفاده از آلت کوین ها برای پرداخت های فروشگاهی و یا انتقال وجه، می‌تواند کارمزدهای پایین‌تری نسبت به سیستم‌های پرداخت دیگر داشته باشد.

 

معایب آلت کوین ها

1. ارزش ناپایدار

سرمایه گذاری در آلت کوین ها برای کسانی که تحمّل ریسک بالا را ندارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا قیمت این ارزهای دیجیتال با نوسان‌های شدیدی همراه است.

2. قابلیت کلاهبرداری

در حوزه ارزهای دیجیتال، امکان کلاهبرداری به وسیله سایت‌های جعلی سرمایه‌گذاری و موارد دیگر وجود دارد. زیرا در اغلب ارزهای دیجیتال، امکان بازگشت سرمایه، تشخیص هویت گیرنده و فرستنده و کنترل و لغو تراکنش وجود ندارد. البته که روز به روز سازندگان آلت کوین ها روی ارتقا امنیت رمز ارز عرضه شده بیشتر تمرکز می کنند.

 

سخن آخر

ساتوشی ناکاموتو مانند یک اسطوره، راه جدیدی را برای معاملات اقتصادی بشر باز کرد. بیت‌کوین طرفداران خودش را دارد اما اگر انتظار داشته باشیم انقلاب ارزهای دیجیتال، تمام سطوح اقتصاد و بازار را پر کند، قطعا یک رمزارز با یک سری ویژگی‌های محدود نمی‌تواند پاسخگو باشد.

ناکاموتو آغاز کننده ی بزرگی بود. اما همین که قابلیت فورک کردن را روی شبکه بیت‌کوین فراهم کرده، این بدان معنی است که خودش هم نمی‌خواست بیت‌کوین پایان ماجرا باشد. امروزه در انواع مختلفی از قابلیت‌ها، آلت کوین هایی را می‌بینیم که به مرور، طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند. همچنین بسیاری از فعالیت‌ها و امور مالی دنیای سنّتی، به تدریج در حال نقل مکان به دنیای ارز دیجیتال هستند.

به عنوان مثال، انجمن سرطان آمریکا، پرداخت وجوه خیریه به صورت کریپتو کارنسی را می‌پذیرد. دولت‌هایی که پول کاغذی فیات داشتند، همه در تلاش‌اند تا هرچه زودتر، ارز دیجیتال ملی خود را به بازار عرضه کنند. با همه این اتفاقات، ما هنوز در ابتدای این انقلاب اقتصادی و تکنولوژیک هستیم و هنوز برای شگفت‌زده شدن از قابلیت‌های متنوع دنیای ارز دیجیتال زود است.

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که بهترین آلت کوین کدام است؟ پاسخ روشن نیست و به هدف شما، کاربرد مورد نظر و پشتیبانی از آن کوین بستگی دارد. صرافی آنلاین شیدکس از 250 ارز دیجیتال پشتیبانی کرده و امکان خرید، فروش و سرمایه گذاری امن و آسان را در اختیار کاربران قرار می دهد.

بادنبال کردن صفحه اینستاگرام شیدکس از آخرین اخبار ارز دیجیتال و سیگنال های خرید و فروش و قیمت لحظه ای رمز ارزها مطلع شوید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست